14 Zasad komunikowania o ekologii

Opublikowany przezAleksandra Simla

14 Zasad komunikowania o ekologii

W trakcie jednego z ostatnich wydarzeń promujących naszą nową aplikację GoBeEco zorganizowaliśmy debatę „Jak rozmawiać o klimacie i ekologii?”, w której wzięli udział Adam Zawada (Nowa Nadzieja), Julia Rokicka (Biorecykling) i Danuta Łukasińska (Prezes Zarządu Ekopotencjał).

Moderująca debatę Marta Zwolińska, twórczyni Podcastu #PoCoToEko przygotowała fantastyczne podsumowanie i poszerzenie naszej dyskusji podczas wydarzenia Rodzina z Ekopotencjałem, pogłębiając temat i wnikając w sferę badań. Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

My też podsumowaliśmy debatę spisując 14 zasad komunikacji o klimacie, ekologii i ratowaniu planety, którymi kierujemy się na co dzień w naszej pracy. Zachęcamy wszystkich – edukatorów, influencerów, aktywistów i każdego z Was do stosowania tych zasad w codziennym życiu.

 

14 ZASAD KOMUNIKACJI

O KLIMACIE, EKOLOGII I RATOWANIU PLANETY

ZASADA 1

ZADBAJMY O SWÓJ DOBROSTAN

Rozpoczynając zmianę proekologiczną zadbajmy najpierw o swój dobrostan, aby mieć siłę sprostać wyzwaniu. Nie obwiniajmy się za niepowodzenia. Zmiana zachowania jest trudnym i długim procesem. Powinna odbywać się małymi krokami – w zgodzie ze samym sobą. Nie róbmy niczego na siłę.

 

ZASADA 2

ZACHĘCAJMY DO ZMIANY MAŁYMI KROKAMI

Zachęcając do zmiany nawyków, postaw na te proekologiczne. Proponujmy zmianę nie narzucając jej. Pokazujmy dobre praktyki ekologiczne i korzyści z nich płynące, podajmy proste sposoby na eko zachowania w kilku krokach. Dajmy ludziom przestrzeń do tego, aby był to ich świadomy wybór.

 

ZASADA 3

BĄDŹMY SZCZERZY

Bądźmy szczerzy, dajmy sobie przestrzeń na potknięcia w drodze do zmiany nawyków. Pokażmy, że my też jesteśmy w drodze do trwałej zmiany zachowań, a zmiana wcale nie jest łatwa.

 

ZASADA 4

NIE ROZLICZAJAJMY

Nie rozliczajmy się nawzajem i nie wytykajmy błędów, nie licytujmy śladu węglowego.

 

ZASADA 5

BĄDŹMY WYROZUMIALI

Pamiętajmy, że nic nie jest czarno-białe. Oczywiście poprawne jest promowanie picia wody z kranu – by redukować plastik. Jednak często woda zmineralizowana jest zalecana przez dietetyków, więc nie każdy zrezygnuje z wody butelkowanej. Podobnie z rezygnacją z mięsa. Nie każdy może przejść na weganizm ze względu na inne ograniczenia zdrowotne (np. cukrzycę) – gdzie zalecana jest dieta białkowo-tłuszczowa.

Wiemy też, że ze względu na zmiany klimatu bezpiecznie jest mieć swój kawałek ziemi, zacząć produkować żywność na własne potrzeby. Mówi się, że ekowioski społeczne są odpowiedzią na niepewną przyszłość – jednak nie wszyscy mają możliwość wyprowadzić się z miasta; nie byłoby dobrze, gdyby nagle cała ludność z miast rozlała się na tereny wiejskie, zabudowała grunty potrzebne nam do produkcji żywności i odbudowy bioróżnorodności.

Także zmiany systemowe nie są proste – bo świat jest skomplikowanym systemem przyrodniczo-społeczno-gospodarczym, którym steruje biznes/pieniądz.

 

ZASADA 6

BĄDŹMY MILI

Bądźmy mili! Nie nakazujmy i nie zakazujmy! Komunikujmy nie narzucając nikomu działań, dajmy przestrzeń do podjęcia decyzji. Ograniczanie wolności wyboru wywołuje reakcję obronną człowieka i natychmiastowy opór przed zmianą.

 

ZASADA 7

NIE STRASZMY

Nie straszmy, dajmy nadzieję, pokażmy pozytywną wizję.

 

ZASADA 8

DAJMY POCZUCIE BEZPIECZENSTWA I POKAŻMY PLAN B

Proponując zmianę dajmy ludziom poczucie bezpieczeństwa, przedstawmy kilka rozwiązań alternatywnych. W kwestii żywności to np. powrót do rolnictwa regeneracyjnego, biodynamicznego. Komunikacja strachu serwowana nam przez media, politykę, biznes bardzo utrudnia transformację ekologiczną społeczeństwa. Ograniczenie wolności wyboru oraz strach powoduje, że uruchamia się pierwotny instynkt przetrwania. W takich sytuacjach dla człowieka ważniejsze będzie przetrwanie mroźnej zimy (paląc w kotłowni odpadami, oponami) nawet kosztem tego, że za 10 lat jego dzieci będą chorować na nowotwory spowodowane smogiem.

 

ZASADA 9

TŁUMACZMY PO CO I DLACZEGO

Wyjaśniajmy PO CO NAM TA ZMIANA – pokażmy korzyści z transformacji ekologicznej, przekładając je na praktyczne aspekty życia codziennego teraz i w przyszłości. Komunikacja strachu, medialne przepychanki, skupianie się na regulacjach prawnych, zakazach i wskaźnikach zacierają podstawowy cel który nam przyświeca – lepsze, bezpieczniejsze życie.

 

ZASADA 10

ODWOŁUJMY SIĘ DO WARTOŚCI KAŻDEGO Z NAS, TU I TERAZ

Odwołujmy się do podstawowych wartości człowieka tu i teraz. Hasło „Ratowanie Planety” planety może być dla niektórych pojęciem zbyt abstrakcyjnym.

 

ZASADA 11

ODWOŁUJMY SIĘ DO MARZEŃ

Stosujmy metodę back casting, (wyobrażenie sobie tego jak wygląda planeta Twoich marzeń – za 50 lat – i jakimi krokami do tego doszliśmy).

 

ZASADA 12 

POKAŻMY REALNE EFEKTY

Prezentujmy mierzalne efekty działań ekologicznych.

 

ZASADA 13

ANGAŻUJMY W DZIAŁANIE

Zamiast teoretycznej edukacji stosujmy metodę angażowania w działanie.

 

ZASADA 14

MÓWMY W JEDNYM JĘZYKU

Mówmy jednym językiem – jednolity przekaz o potrzebie zmiany zachowań na bardziej proekologiczne powinien odbywać się na wszystkich poziomach – poprzez edukację w szkołach, w zakładach pracy oraz przez ogólnopolskie kampanie medialne zarówno rządowe jaki kampanie wielkich korporacji. Znane marki i korporacje poprzez swoje zasięgi mają szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców zupełnie nie zainteresowanych ekologią.

 

 

O autorze

Aleksandra Simla editor

Dodaj komentarz